Przejdź do treści

Przemysł farmaceutyczny i biotechnologia

Otwarte

Zrównoważona e-mobilność: produkcja akumulatorów wymaga gazów technicznych

Zrównoważona e-mobilność

Azot i tlen: są to (głównie) cząsteczki niezbędne do produkcji akumulatorów. Firma Air Liquide jest już zaangażowana na szeroką skalę we wspieranie europejskiej produkcji akumulatorów przyszłości - poprzez elastyczne i wysokowydajne rozwiązania w postaci instalacji on-site. To właśnie w ten sposób napędzana jest e-mobilność.

Pojazdy w znacznym stopniu przyczyniają się do globalnej emisji gazów cieplarnianych. Dlatego też koncepcję zrównoważonej mobilności i odpowiadające jej rozwiązania techniczne są szczególnie pilne. Sektor motoryzacyjny przechodzi transformację: akumulatory do samochodów elektrycznych (zwłaszcza zoptymalizowane akumulatory litowo-jonowe) są uważane za najważniejszą technologię napędową przyszłości.

Obecnie łączna liczba fabryk akumulatorów w Europie szybko rośnie: do 2030 r. moce produkcyjne w Europie wzrosną jeszcze bardziej do 730 GWh. W ten sposób Europa stanie się w najbliższych latach drugim co do wielkości rynkiem akumulatorów na świecie. Tylko Chiny produkują więcej baterii. 

Produkcja akumulatorów do samochodów elektrycznych: nie uda się bez gazów technicznych

Surowce wykorzystywane do produkcji baterii to lit, kobalt, nikiel, mangan i żelazo. Gazy używane do ich wydobycia/ekstrakcji: azot, tlen i CO2.

Rzeczywista produkcja anod, katod, elektrolitów itp. pochłania lwią część potrzebnych gazów technicznych: azot i tlen są tu wykorzystywane w dużych ilościach. Air Liquide oferuje instalacje on-site, które produkują te ważne molekuły bezpośrednio na terenie zakładu Klienta. 

W dalszym procesie produkcyjnym ogniwa akumulatorowe są przetwarzane w moduły i opakowania - gdzie azot, hel i gazy spawalnicze są przydatne w produkcji.

Szczególnie duzi producenci baterii polegają na know-how Air Liquide w zakresie inżynierii procesowej - znaczną dynamikę rynku można zwłaszcza zaobserwować w Niemczech i Polsce.

Zrównoważone akumulatory dla samochodów elektrycznych: fabryka akumulatorów BASF w Schwarzheide 

Air Liquide buduje obecnie najnowocześniejszy zakład rozdziału powietrza (ASU) w Schwarzheide: nowy zakład będzie produkował tlen i azot dla BASF, a także dostarczał sprężone powietrze wolne od CO2

BASF wykorzystuje te substancje do produkcji materiałów akumulatorowych i w nowym zakładzie produkcyjnym będzie wytwarzać materiały katodowe dla 400.000 pojazdów elektrycznych rocznie. Szczególny nacisk kładzie na zrównoważoną produkcję poprzez integrację energii odnawialnej, efektywność energetyczną i recykling akumulatorów: BASF zbuduje prototypową instalację do recyklingu baterii na terenie zakładu materiałów katodowych w Schwarzheide. Odzyskane metale będą wykorzystywane do produkcji nowych materiałów katodowych - umożliwiając w ten sposób gospodarkę obiegową w łańcuchu wartości baterii.